zondag 18 maart 2012

Al een maand op Surinaamse bodem!

Wat vliegt de tijd hier snel...

Het lijkt alsof het gisteren was... Maar het was vorige maand: onze aankomst hier in Paramaribo. Ondertussen heb ik al zoveel beleefd en geniet ik met volle teugen van elk moment! Hieronder een overzicht van de voorbije week!


Het leven zoals het is...de Dothschool


Waar ik vorige week al enkele lessen mocht geven heb ik de voorbije week bijna alle lessen mogen geven. Ik had verwacht dat de kinderen me moeilijk gingen verstaan, maar dit is eigenlijk helemaal niet zo. Ik heb met hen de regel dat ik langzamer spreek en dat zij luider moeten praten, zodat we elkaar goed kunnen verstaan. En... het werkt!


Dinsdag werd de juf van het andere vierde leerjaar ziek, waardoor ik dinsdag, woensdag en donderdag moest inspringen in deze klas. De les van dinsdag rond "monumenten en contractarbeiders" had ik voorbereid aan de hand van een PowerPoint en audiovisueel materiaal (om het aanschouwelijker te maken) van foto's die ik in de stad had genomen. Met 19 leerlingen hiernaar kijken en er over vertellen was mijn oorspronkelijk plan, maar door de afwezigheid van de andere juf mocht ik meteen aan beide klassen deze les geven! Gevolg: 38 leerlingen voor een computerscherm! Wonder boven wonder was de les echt geslaagd en vonden de leerlingen het leuk om de foto's en filmpjes te zien (is leuker dan enkel hun werkschrift...). Woensdag en donderdag mocht ik dan alleen inspringen in de klas met de zieke juf, maar wat ik nog niet wist was dat dit een zeer moeilijke klas was (zacht uitgedrukt!). Het was nodig om de touwen strak aan te spannen en enkele leerlingen vlogen resoluut richting "bureau van de directrice"! 


Op vrijdag mocht ik terugkeren naar "mijn stageklas" en gaf ik praktisch de hele voormiddag alle lessen. De juf was afwezig en daarom mocht ik ook de allereerste keer "Bijbelonderwijs" geven. De voorbereiding voor deze les verliep wat moeilijker aangezien het "Evangelische Bijbelonderwijs" toch wel afwijkt van het "gewone katholieke"... Ik had het over Judas die Jezus ging verraden bij de priesters en het laatste avondmaal, maar het werd anders verteld dan wat wij kennen... Ik koos ervoor om het uit te beelden voor de kinderen (ipv het gewoon te vertellen zoals de juf meestal doet), wat wel leuk was. De Bijbelles vloog zo voorbij!


Vrijdag na de pauze gaf de juf weer even les omdat ik met enkele leerlingen aan het "Project Hallo Zuiden" ging werken. Enkele leerlingen maakten de "Surinamedoos" (die momenteel onderweg is naar België) zoals je op deze foto kunt zien en Enzo en Shanté werden gefilmd terwijl ze de Dothschool voorstelden. Nu de basisschool "Spring in 't Veld" én de "Dothschool" ingelicht zijn over het project kan het pas echt uit de startblokken schieten! Ik hoop dat ik er samen met Karen iets moois van kan maken!

Omdat kinderen hier weinig "positieve bekrachtiging" krijgen ga ik volgende week ook een beloningssysteem invoeren voor tijdens mijn lessen. Kinderen krijgen een "spaarkaart" waar ze stempels op kunnen verdienen. De "stempels" krijgen ze niet door hun prestaties (zoals hier vaak gebeurt), maar voornamelijk volgens hun gedrag (opletten, meewerken, in orde zijn...). Wie een volle kaart heeft krijgt een sticker op een poster voorin de klas. Hoe meer stickers er worden verzameld, hoe leuker een cadeautje dat ze op het einde van mijn stage zullen krijgen!

Deze week heb ik minder lessen gekregen omdat het nog heel wat repetities (lees: "toetsen") zijn die nog afgewerkt moeten worden. De lesonderwerpen krijg ik deze week pas tijdens de week (last-minute dus). Vrijdag zal ik wel les moeten geven over "de bevruchting van Bruintje de vrouwelijke hond" en "de bevruchting van Kakel de kip"... Hoe deze les is afgelopen lees je alvast volgende week! :-)

Met de quad door het oerwoud!

De voorbije week was een rustige week. De namiddagen werden voornamelijk gevuld met praktische dingen in orde brengen en het voorbereiden voor de lessen van de dagen nadien. De avonden ben ik wel regelmatig eens gaan eten : naar Sarinah (waar ik in de eerste week al eens ging) en mijn eerste keer roti in Joosjes Roti Shop (roti was wel lekker!). De docent vanuit België (Erik Vissers) vergezelde ons naar de restaurantjes en het waren telkens gezellige momenten! 

Vrijdagavond maakten we pannenkoeken voor de verjaardag van Loris (onze huisbazin). De pannenkoeken werden gesmaakt!  

Gisteren (zaterdag) sprong ik vroeg uit de veren, want omstreeks 9 uur werden we aan het hotel Krasnapolsky verwacht voor de "Jungle Quad Experience". Omstreeks 11u30 vertrokken we op onze ATV (Quad) richting het oefenterrein, waar we de versnellingen moesten uittesten en enkele steile hellingen moesten trotseren. Na een vijftal rondes op het oefenterrein waren we er klaar voor: "Laat de jungle maar komen!".

In full speed vlogen we over de asfaltweg naar het begin van de tocht. Doordat het regende was er heel wat water in het tropisch regenbos, waardoor we veel gas moesten geven om niet vast te blijven steken in de diepe modderige poelen... Af en toe gebeurde het wel eens dat iemand vast stak en dan was het een echt avontuur om terug verder te geraken. Onze gids moest ook regelmatig stoppen om met zijn kapmes de weg vrij te maken of omvergevallen bomen uit de weg te ruimen.

Dat de "gas-geven-hendel" heel gevoelig is heb ik wel mogen ondervinden! Bij het rijden over een boomstam had ik iets te veel gas gegeven waardoor ik de controle over het stuur verloor en "een sierlijke jump maakte tegen een boom". Achteraf hebben we er nog om gelachen, maar op dat eigenste moment kon ik er de humor toch niet van in zien... Quad rijden is en blijft niet zonder risico's!

Na een tocht van 2,5 uur (!!) kwamen we terug aan in Overbridge, waar ik nog even heerlijk heb gezwommen. Het was ondertussen gestopt met regenen en de temperatuur steeg alweer, waardoor een verfrissende duik heel wat deugd deed!

 

In de avond werden we hierboven verwacht voor het verjaardagsfeest van Loris. We aten ons buikje rond met de heerlijke "bami met kip en ei", maar dit was nog maar het begin! Nadien kwam er nog: opgevulde eitjes, rumcake, eiercake, pindanootjes, spekjes en verschillende soorten ijs! De woorden van Loris waren dan ook heel toepasselijk: "Je bent uitgenodigd op een Surinaams feest, dus je moet goed eten!".

Vandaag is het zondag en luisterde ik eens naar het woord van God: "Zondag is een rustdag", dus dat deed ik dan ook maar. Het deed eens deugd, want de ochtenden zijn hier toch vroeg!

Kuneti!
Jonas
  

3 opmerkingen:

  1. Hey jonas

    Het is leuk om te horen dat je je daar amuseert. Probeer wel wat voorzichtig te zijn want we willen jou ook wel nog terug in Kester he.

    Tot binnenkort
    Groetjes Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yow Jonas

    "Project Hello Zuiden" ziet er veelbelovend uit :-D
    Ik ben benieuwd om er meer over te horen.

    Je verdient een pluspunt voor uw 'positieve bekrachtiging' :p, maar ik dacht dat je jezelf tegensprak.
    Je zei dat ze amper pos bekrachtiging kregen, maar daarna zei je: "De "stempels" krijgen ze niet door hun prestaties (zoals hier vaak gebeurt)"
    Dus zullen ze wel al iets van complimentjes gekregen hebben? :-D

    Maar inderdaad, het kan geen kwaad om eens nadruk te leggen op hun attitude.

    Uw squad-avontuur ziet er zot uit.

    Mijnheer De Maeseneer, amuseer u nog! :-D
    Groetjes vanuit (het bewolkte maar mooie) Aalst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo jonas hier alles ok,meme en pepe zijn hier we doen u allemaal de groetjes pieter en thomas zijn op skivakantie en alles is ok! we horen nog wel iets van u dikke kussen van ons allemaal xxx

    BeantwoordenVerwijderen