zondag 11 maart 2012

I'm still alive!

"Hallo meester Jonas!"

Hallo allemaal! Het is al een tijdje geleden dat ik nog een bericht heb gepost, maar alles gaat hier zo snel... Ik geniet hier van elk moment en van elke nieuwe ervaring die ik opsnuif en beleef! Hieronder een overzichtje van 1 maart tot nu...


@ de Dothschool


Zoals ik al had vermeld heb ik mijn stageklas gekregen: het vierde leerjaar. De kinderen beginnen mij heel goed te kennen, te goed zelfs... Wanneer ik ons huisje verlaat wordt ik heel vaak geroepen op straat: "Hey meester Jonas!", "Dag meester!"... Toen ik eens op school kwam zei een leerling zelfs: "Ik heb je gisteren gezien, je liep met een "I love SU"-zak over straat... Alles hebben ze dus gezien!


Deze week heb ik ook een les aardrijkskunde gegeven, waar ik zelf heel veel van heb bijgeleerd! Vraag me nu maar wat een "parwabos", "mangrovebos", "tropisch regenwoud" of "savannebos" is! Het was heel spannend, maar op het einde van de les stond de directrice van de school achterin de klas te kijken en gaf ze mij een applaus na de les! Dat deed deugd! Toen ik net voor einde van de schooldag langs haar bureau liep vertelde ze me dat de leerkracht van de klas haar had verteld dat ze de leerstof zelf niet beter had kunnen geven! Dit motiveert om zo verder te doen!


Voor de rest heb ik enkele toetsen afgenomen, verbeterd en kinderen geholpen met de leerstof. Ook heb ik de klas enkele keren moeten opvangen toen de juf even weg moest. Het valt ook op dat heel veel hier nogal "last minute" is... "Jonas, geef je na de speeltijd een lesje over 'het meervoud'? Want ik moet even weg..." is een goed voorbeeld hiervan... Leren improviseren, dat doe je hier wel!


Vrijdag 9 maart gingen we op schooluitstap naar "Fort Zeelandia", met de 2 klassen van het vierde leerjaar samen. Ik vond het een schitterende uitstap, want hier heb ik de leerlingen en enkele leerkrachten echt goed leren kennen op een andere manier! De gesprekken met de juffen waren echt leuk, ik voelde me heel welkom! Ze hebben meteen al voorgesteld om samen eens iets te gaan eten op een vrijdag na schooltijd: CHECK! :-)


mijn stageklas (boven), de busrit naar het Fort Zeelandia en de binnenkoer van het Fort (onder)

Toen de rondleiding in het Fort Zeelandia gedaan was mochten de kinderen nog even vrij spelen, in afwachting van de bus die ons terug kwam halen. Tot we in de verte een ploeg van het "10 Minuten Jeugdjournaal" onze kant op zagen komen. Enkele leerlingen van mijn stageklas werden geïnterviewd over de "CARICOM" en de "rijkdom van Suriname". Zie hieronder het resultaat:


Deze week geef ik o.a. les over staartdelingen en "monumenten die de slavernij herdenken". Buiten de lessen zal ik ook 1/2 keer per week kinderen persoonlijk begeleiden, aangezien hier echt nood aan is!

@ Suriname

Het weekend van 2-3-4 maart was er alvast eentje om niet meer te vergeten! Zo ben ik o.a. gaan eten bij Dumplings (Chinees) en in 't Vat. Ook ben ik op de vrijdag met Margot, Kim, Dorien en Charlotte naar "Touché" geweest, een dancing. Het was plezant!

Op zondag zijn we samen met de kinderen van onze huisbazin (de familie Sheikkariem) naar "Berg en Dal" geweest. 


Hier hebben we aan "Canopy" gedaan. Zoals je hierboven kan zien hingen we aan een koord en zweefden we door de bovenste toppen van het bladerdek in het oerwoud. Een echte ervaring, 11 platformen lang! Het remmen moest je zelf doen door de handen te gebruiken en wanneer je te snel ging remmen bleef je hangen en moest je in "commandostijl" jezelf verder trekken! Vooral de afdaling over de Surinamerivier was een echte kick en ook het ondersteboven hangen was een ervaring!

In de namiddag gingen we de Surinamerivier trotseren per kajak! Opnieuw een leuk avontuur, vooral toen we een kleine kreek gingen bevaren (de 'mamakreek'). Volgens de gids was het niet aan te raden om te kantelen en het water in te duiken, aangezien de anaconda's en kaaimannen in het water op de loer liggen... Ik heb enkele keren in het struikgewas gezeten maar was er altijd snel uit, want de slangen kunnen blijkbaar langs de kant ook zo in je bootje glippen... Maar... het feit dat ik nu deze blogpost nog heb geschreven bewijst dus dat ik nog heelhuids achter de computer zit! :-)

Op maandag begon een nieuwe stageweek en gingen we eens vroeg slapen... De inspanningen van de dag voordien hingen nog in onze ledematen en we konden dus wel wat rust gebruiken! 

De dinsdag was het feest, want Dorien mocht 21 kaarsjes uitblazen! Chico (de taxichauffeur) zorgde voor overheerlijke kip, Dorien-Charlotte & Kim verzorgden de heerlijke barbecue met groentjes, lookbroodjes en... chocoladetaart! En samen met Margot, Charlène, Selome en Lien mochten we genieten van een gezellige avond! Ik denk dat Dorien deze verjaardag niet snel zal vergeten!


Aangezien er voor Dorien haar verjaardag eten in overvloed was, konden we op woensdagmiddag de barbecue nog eens overdoen! :-)

Op donderdag was het groot feest in Paramaribo: Holi Phagwa, een officiële feestdag. Dit Hindoefeest werd uitvoerig gevierd in het Flamboyant Park, waar Parbo Bier voor een stevig feestje zorgde! Het was een van de tofste feestjes ooit, omdat het heel speciaal was! Overal vloog gekleurd poeder rond en werd je bespoten met water en kleurstoffen. Verfrissend en gewoon leuk, iedereen zag er zo gekleurd uit: heel speciaal! Jammer dat Holi Phagwa niet in België wordt gevierd! :-(

 <== Zo zagen we eruit na Holi Phagwa!

Op vrijdag 9 maart ging ik met de klas naar Fort Zeelandia (zie boven) en ging ik 's avonds met Kim, Charlotte en Dorien naar "ZIN RESORT", waar we lekker hebben gezwommen en genoten van lekkere spaghetti! Nadien gingen we bij hen thuis een filmpje bekijken, samen met Margot en Charlène. Het was gezellig! 

Gisteren (zaterdag) sliep ik eens wat langer uit na de vermoeiende week. 's Middags waren we uitgenodigd bij onze bovenburen, om lekker te eten. Aangezien een van hun zonen student is in Amsterdam en een andere zoon werkt in een goudmijn in het binnenland, profiteerde onze huisbazin ervan om te koken nu al haar kinderen eens samen thuis waren. Zo werd Kerstmis ingehaald en genoten we van heerlijke opgevulde kalkoen! 


Alsof dit nog niet genoeg was gingen we die avond Chinees eten met Erik Vissers (docent handelswetenschappen die als buitenlands coördinator onze stageplekken komt bezoeken). Het was een gezellige avond! 

Vandaag bleef ik eens thuis, want ik had nog stagevoorbereidingen te doen voor de komende week. Voor de komende dagen heb ik ook al wat plannen gemaakt, maar daarover vertel ik jullie later meer!

Afsluiter

De vorige blogpost sloot ik af met een leuk tekstje. Deze keer laat ik jullie nog even kennismaken met een van mijn nieuwe "verplaatsingsmanieren" hier! Naast de fiets gebruik ik nu ook regelmatig de bus! Voor nog geen 30 eurocent neem je de bus hier, voor om het even welke afstand. Dit is telkens een hele ervaring, want het is hier nogal chaotisch! Zo:
  1. De bus vertrekt pas als hij (bijna) helemaal vol zit! Je weet dus nooit precies wanneer hij vertrekt of aan je halte zal aankomen. Maar over het algemeen rijden er genoeg bussen rond overdag!
  2. Op de bus speelt vaak leuke muziek, soms nogal luid!
  3. Er zijn wel haltes langs de kant van de weg, maar je kan overal opstappen! Gewoon je hand opsteken en de chauffeur weet dat je mee wil!
  4. Op een bus kunnen telkens ongeveer 30-35 mensen zitten. In het midden worden zo ook klapstoeltjes dichtgevouwen, waardoor het gangpad ook helemaal vol zit. Wanneer iemand van achterin wil afstappen moet iedereen de klapstoeltjes openklappen, uit de bus stappen, terug instappen, de klapstoeltjes dicht doen en opnieuw gaan zitten. Echt grappig!

Ik denk dat jullie nu wel genoeg kunnen lezen over mijn avonturen hier...
Tot de volgende!





3 opmerkingen:

  1. Hallo
    Jullie hebben de draai daar al goed gevonden.Les geven,eten,gaan eten en ontspannig ,jullie pakken het daar van hoor.
    Commandostijl!!!t'was zeker met een hoge hartslag?
    We kijken uit naar volgend verslag
    Groetjes Kesterweg 61

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dag jonas hier tante magda hopelijk krijg je dit bericht alles goed ginder?, tis mijn eerste keer dat ik dit doe groetjes van ons allemaal FAM. Sollier

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ tante mimi: Die commandostijl daar viel nog mee... De hartslag bij de quadtour gisteren ging iets sneller nadat ik een jump maakte! :-)

    @ tente magda: Ik heb je berichtje goed ontvangen, merci! Alles gaat hier prima! Leuk dat jullie ook mijn blog volgen!

    BeantwoordenVerwijderen