dinsdag 28 februari 2012

Kuneti ala sma!

... of goedenacht iedereen!


Voor jullie is het nacht wanneer ik deze blogpost online plaats. De titel betekent "goedenacht iedereen" in het Sranan Tongo, een taal die hier ook veel gesproken wordt, buiten het Nederlands.


Hierbij even een update van wat ik nog allemaal heb beleefd...


Het weekend


Vrijdagavond zijn we lekker gaan eten in Sarinah, een Indisch restaurant in Paramaribo. We bestelden allemaal samen een "kleine rijsttafel" voor 4 personen. Amai, was dat een grote tafel vol lekkers! Ik waagde me ook aan het rode potje (zie foto hieronder) omdat het er als veenbessen uitzag... Enkele seconden later merkte ik aan de woedende brandhaard in mijn mond dat het geen veenbessen waren... Ik heb het zeker 10 minuten voelen branden tot enkele ijsblokjes mijn smaakpapillen weer tot leven konden wekken... Nooit meer die rode saus!! :-)


 


Zaterdagmorgen omstreeks 9u kwam Chicko me ophalen om naar White Beach te gaan, samen met Kim, Dorien en Charlotte. White Beach is een (kunstmatig) aangelegd strand aan de Surinamerivier, op ongeveer 45 minuten rijden van de stad. Omdat er veel piranha's rondzwemmen in de Surinamerivier is er op White Beach een afgebakende zwemzone met netten om deze vieze beestjes tegen te houden. 


 

Het was enorm leuk op White Beach en heel kalm omdat het een herdenkingsdag was. Op 25 februari 1980 pleegden Desi Bouterse en Roy Horb samen met 14 collega-sergeanten een staatsgreep in Suriname. Zo werd o.a. een politiekantoor beschoten... Op 25 februari herdenken de Surinamers deze dag nog steeds. En diezelfde Desi Bouterse is nu... de huidige president van Suriname! 


Soit... terug naar White Beach... Ik heb me heel goed ingesmeerd, meerdere keren zelfs. Jammer genoeg was dit blijkbaar onvoldoende en was dit het resultaat:
Ook op mijn benen (zo onder de knie) ben ik helemaal verbrand...

In de avond gingen we allemaal samen naar Sidewalk Café 't Vat voor Braziliaans carnaval. Jammer genoeg geen "schone madammen met pluimen in hun gat" zoals op de affiche stond, maar wel een leuk feestje! Er traden enkele bandjes op en er was een leuke ambiance. En ik at er lekkere pasta met scampi's en een dame-blanche als dessert... mmmm! :-)




Zoals je op de sfeervideo's van deze avond kan zien draaien ze hier ook "Ai eu se te pego" en ook "Danza Kuduro"... In de tweede video zie je ook een liedje (ik weet niet van wie het is...) dat ze hier zot draaien! Altijd hoor je deze 3 liedjes... 


Zondag heb ik uitgerust en buiten een fietstochtje heb ik niet zoveel gedaan. Het moest ook, want van dat verbranden en die muggenbeten erop... geen lachertje!


De stageschool



Gisteren en eergisteren heb ik geobserveerd hoe de werking van mijn stageschool (Dothschool) in elkaar zit. Het onderwijs is wel nogal anders dan in België…

Zo begon het maandag met de “vlaggenceremonie” waarbij alle kinderen van alle leerjaren (en kleuters) netjes op een rij stonden om mee te volgen. Een leerkracht stond vooraan en leidde liederen in die iedereen in koor ging meezingen terwijl enkele leerlingen van een bepaalde klas de vlag mochten hijsen. Elke week is een andere leerkracht verantwoordelijk voor het leiden van de ceremonie en wordt een andere klas aangeduid om de vlag te hijsen.



Op andere weekdagen wordt de vlag ook gehesen bij aanvang van de schooldag, maar duurt dit slechts een vijftal minuten.

Ik heb ook een beslissing over mijn eerste stageklas! Tot de paasvakantie zal ik hier in het vierde leerjaar staan, in 4A. Ik zal 3 of 4 dagen per week les geven en 1 of 2 dagen per week “zorgmeester” zijn voor enkele leerlingen die het moeilijker hebben met lezen/rekenen/leren. Een uitdaging, maar ik kijk er naar uit!

Vandaag hebben we ook de klas versierd met paashazen en paaseieren… Ik heb de leerkracht hierbij geholpen en ze vond het resultaat schitterend! Voor de rest van de week observeer ik nog in haar klas en volgende week mag ik al lessen geven: spannend!





Op de school wordt er heel wat gebeden. Voor alles hebben zij wel een lied als gebed: "samen werken", "breng ons veilig weer naar huis", ... Zo nam ik ook een foto van een gebedstekst in de school die ik wel toepasselijk vind!


Ik sluit deze blogpost dan ook af met deze woorden:



Sribikrosi! (slaapwel)

9 opmerkingen:

  1. Hallo
    Neem een extra factor voor de zonnecreme:-(
    Jullie hebben het daar echt naar jullie zin lezen we en zien we ook op foto's.
    Het les geven zal je stilletjes aan onder de knie wel hebben en krijgen.
    Doe dat daar elke dag beter en beter en wij hier ook ok
    Groetjes van ons

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jonas,

    Het ziet er daar echt leuk uit! Nog een plaats in de valies? Aangezien je zo verbrand bent, zal het daar wel warm zijn. Stuur wat zon op naar hier!

    Geniet van u tijd daar en vergeet niet te blijven poste, dat is enorm interessant om te lezen. (Zeker voor moest ik ook een buitenlands project doen!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag jonas
    Het is hier meme en pepe Oetingen.
    Wij zien je foto's van bij tante Mimi en kunnen zien dat je het daar goed hebt.
    Doe zo voort en hou je goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Jonas, Fijn te horen dat daar alles goed gaat!
    Geniet maar van je tijd in Suriname want t'is rapper voorbij dan je denkt..
    Véél plezier en succes bij het lesgeven en het ga je goed :)
    Groetjes,
    Kimberly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk nieuws om te lezen!
    Ik kan wel je videootjes niet bekijken... Jammer, want ik ben wel benieuwd naar de muziek die daar gedraaid wordt :-)

    Veel plezier daar nog! En groetjes van Maarten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Jonas,
    Het is leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Veel plezier daar nog verder!!

    ik kan alleen maar van op afstand al die blogs lezen :-(

    Ruth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hey jonas

    Ik vind het echt leuk om je foto's en belevenissen te zien en te lezen. Ik merk dat je het er goed hebt en ook veel plezier maakt. amuseer je daar nog en tot binnen kort

    groetjes joost

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat je het daar goed stelt! Wordt jaloers als ik de foto's zie! Ook al was het hier vandaag in België supermooi weer!
    Spannend ook dat je nu weet welke klas je krijgt! Veel succes!

    Groetjes, Michael en sophie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey allemaal!

    Merci voor jullie berichtjes! De stage valt heel goed mee, het is een leuk klasje!

    @ Sigrid: Vreemd dat de video's niet afspelen... Maar de muziek is vooral zoals bij ons!

    Enkele voorbeelden van de muziek hier:

    http://www.youtube.com/watch?v=5NNi4JIwsCo
    http://www.youtube.com/watch?v=hcm55lU9knw&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=bIgkSeFirCs

    Groetjes!
    Jonas

    BeantwoordenVerwijderen