maandag 20 februari 2012

I'm singing in the rain

Just Singing in the rain
What a glorious feeling
And I'm happy again

Deze ochtend werden we omstreeks 10u verwacht op het "Instituut voor de Opleiding voor Leraren" bij mevrouw Rozenblad. We ontwaakten rond 8u en ik ging na het ontbijt even naar buiten, ik wou eens de straat verkennen.

Omdat het om 8u al warm was, had ik enkel een korte short en T-shirt aan. Ik wandelde en voelde een druppel. Ik dacht: "Als het dat maar is!". Maar helaas... nog geen minuut later viel het water met bakken uit de hemel! In een mum van tijd was ik doorweekt, maar het voelde ZALIG aan! Voor de eerste keer was regen zo plezant, amai! De titel van deze blogspot is dan ook voor niets een deeltje uit een song van Frank Sinatra, want zo voelde ik me ook op dat moment!

Het bezoek aan het IOL verliep heel vlot, ze waren enorm vriendelijk! De nodige papieren werden ingevuld en morgen mogen we al op gesprek bij onze stageschool: spannend! Ik zie het helemaal zitten!

Eenmaal thuis aten we noodles met een eitje en groentjes ("à l'improviste") en nadien ging ik met Karen en Daphné met de taxi naar een Chinese winkel waar ik mijn voorraad water en frisdrank heb ingedaan en waar we waspoeder (Ariel) hebben gekocht. 

Vervolgens haalde ik de eerste SRD's af (Surinaamse Dollars), wat een raar gevoel was! Een vreemd gevoel om terug zo andere briefjes in je handen te hebben! (8 SRD is ongeveer 2 euro).

In de late namiddag heb ik wat rondgewandeld in het centrum en heb ik iets leuks gevonden! Op nauwelijks 1 minuut stappen van ons huisje is er het openbaar zwembad "Parima", een heel groot openluchtzwembad (een 50m-bad en 2 kleinere baden). Als het morgen niet meer regent ga ik er misschien al gaan zwemmen en een maandabonnement kopen! Handig, zo'n zwembad dichtbij!

's Avonds vroegen Rachid en Shahira of ik met hen (en Karen) geld kon gaan afhalen om de huishuur te betalen. Onze huisbazin (Loris) heeft 4 volwassen kinderen: Rachid (student in Amsterdam, tot eind maart hier op vakantie), Shahira (woont hier boven), Sharif (student hier, woont ook hier boven) en Shamir (werkt in een goudmijn in het binnenland, komt hier om de 6 weken een tweetal weken op bezoek, de volgende keer zal begin maart zijn).

Rachid en Shahira reden met ons naar een bank, maar we konden met onze Belgische kaart geen euro's afhalen. Morgen moeten we dus naar een bank wanneer ze open is. Achteraf hebben we met hen een heel goed gesprek gehad over het land Suriname en de cultuur. Ze hebben ons heel wat ideeën gegeven en we gaan binnenkort normaal gezien samen met hen een trip doen, ik kijk er naar uit!

Net voor het gesprek met hen ten einde liep vroeg Rachid of ik al eens "gemberbier" heb gedronken. Ik was er best benieuwd naar en hij schonk me een glas in. 

WIKIPEDIA: Gemberbier is een drank uit de Surinaamse keuken. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is dit een niet-alcoholische drank. Voor het maken van drie liter gemberbier is drie liter water, een halve kilo gember nodig, een halve kilo suiker en een paar eetlepels citroenzuur. In sommige regio's doet men ook een kruidnagel in het recept. De drank wordt koud geserveerd met eventueel ijsklontjes.
De drank wordt bereid door geraspte gember en andere ingrediënten in kokend water te mengen en één dag te laten trekken.
De drank won vooral bekendheid in de VS tijdens de drooglegging en werd alzo ruim verspreid.
Ook is er een alcoholhoudende variant.
Ik heb dus al iets echt typisch Surinaams gedronken! Het is een heel pittig drankje, maar het heeft een heel lekkere nasmaak! Omdat ik het lekker vond (en Karen en Daphné ook wel, Natalie iets minder) kregen we de hele fles van Rachid! Het drankje werd gemaakt volgens het traditionele recept door vrienden van hem, waar hij het altijd gaat kopen. Ik denk dat ik binnenkort ook wel een extra fles zal kopen bij hen!


Het is hier nu net na 22 uur. Ik ga een douche nemen en straks gaan slapen. Ik ben heel benieuwd naar de kennismaking met de school morgen! Daarnaast ga ik morgen ook een fiets huren en misschien zwemmen. 


Wat ik allemaal heb gedaan en hoe de kennismaking met de school verliep, dat vertel ik morgen wel!


Tot de volgende!

Jonas

3 opmerkingen:

  1. Tof dat je eerste indrukken al zo positief zijn!Ik merk dat je het daar echt wel ziet zitten!Geniet ervan!tante Annik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo
    Elke dag nieuwsgierig even achter de pc, om je werk/reisverhaal te volgen.
    Dat lukt daar aardig lezen we.
    Maak er het beste van!!
    Groetjes de Kesterweg

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Jonas!
    Leuk om te lezen dat je goed bent aangekomen! Zo te zien bevalt het je daar wel! Ik zal zeker je blog regelmatig eens bezoeken! Hopelijk kan je met een hele rugzak vol leuke ervaringen terugkeren! Veel succes en vooral genieten!! Sophie

    BeantwoordenVerwijderen