zondag 22 april 2012

Puur natuur...

Paasvakantie (deel 3, slot): Raleighvallen & Voltzberg

Nat, natter, natst!

Op maandag 16 april stonden we 's morgens vroeg klaar aan 't Vat voor onze laatste grote bestemming van de Paasvakantie: Raleighvallen & Voltzberg. Samen met een hele bende van onze Noorderburen en 2 echte Amerikanen trokken we met een busje op pad, voor een tocht van meer dan 4 uur over een hobbelige (zacht uitgedrukt!) bauxietweg. Het was heel warm! 


Eenmaal aangekomen aan de Commewijnerivier moesten we overstappen in een korjaal voor een boottocht van 2 uur. Helaas begon het na 5 minuten enorm te regenen en was ik hier niet echt op voorzien... Van de warme ochtend kreeg ik net na de middag een koude douche, alsof ze vanuit de hemel met een hogedrukreiniger naar beneden spoten... Dit verklaart dan ook de titel "nat, natter, natst!".


Omstreeks 17 uur kwamen we eindelijk aan in de accommodatie die net aan het water gelegen was, echt een schitterende plek! Daar hingen we onze hangmatten op (echt back to basic!) en namen we onze bagage uit de boot. Al snel werd duidelijk dat bijna alle bagage doorweekt was en dat de meesten geen droge kleren meer hadden... Gelukkig had ik mijn voorzorgen genomen en alles in plastieken zakjes gestoken, waardoor mijn bagage nog helemaal droog was! Was me dat een geluk!


Na een lekkere maaltijd en het voederen van de kleine wilde aapjes gingen we de verblijfplaats nog even verkennen en dommelden we in onze hangmatten in slaap... (of waagden we een poging om te slapen...).


King of the Amazon!


Dinsdagochtend werden we niet gewekt door onze gsm, maar door het geluid van de brulapen. Na een stevig ontbijt maakten we onze lunchpakketten klaar want we gingen de hele dag op uitstap, richting de 244 meter hoge Voltzberg. De tocht naar de Voltzberg ging zo'n 8,5 kilometer door het oerwoud: tussen de bomen, over boomstammen en kabbelende beekjes... Onderweg kregen we uitleg over de soorten bomen en planten en konden we wilde dieren spotten, zoals: brulapen, doodskopaapjes, slangen, wormen, vogels, ara's, (parende) vlinders, salamanders... 


Op de foto hieronder: "Zoek het wandelpad..."


Eenmaal aangekomen aan de voet van de Voltzberg wisten we meteen dat de beklimming een hele uitdaging ging zijn, mede door de warmte die elke meter die we hoger klommen ondraaglijker werd! Maar eenmaal boven was het uitzicht echt om nooit meer te vergeten! In de verte konden we onder meer de Tafelberg en de grens met Brazilië spotten, maar vooral heel wat bomen! Overal waar je keek zag je duizenden bomen, een uitzicht dat me altijd zal bijblijven!



Na de spannende afdaling (het was immers heel steil) moesten we ook nog de 8,5 kilometer terug wandelen. Gedurende de hele dag stroomde het zweet uit mijn lichaam, echt extreem! Gelukkig was dit bij iedereen het geval! Een verkwikkend bad in de watervallen aan het einde van onze tocht deed deugd!


Vermoedelijk door de zware en vermoeiende dag verliep de nacht in de hangmat al stukken beter...


Mama vogelspin


... en dit was ook nodig, want op woensdagmorgen gingen we opnieuw wandelen! Gelukkig voor onze beentjes was het deze keer maar een wandeling van een uurtje heen en een uurtje terug! We gingen naar de 'Moedervallen', wat mooie watervallen zijn. Jammer genoeg viel dit een beetje tegen aangezien het water heel hoog stond en de rotsen daardoor overstroomd waren, waardoor we de hoogteverschillen van de watervallen niet goed konden waarnemen. Vanuit de kant van de oever bekeken oogden de watervallen veel minder spectaculair, waardoor onze verwachtingen niet echt werden ingelost...


Na de middag gingen we normaal gezien nog een wandeling maken naar een eiland... maar bleek dat eiland door de hoge waterstand toch niet overstroomd te zijn?! Het werd dus een rustige namiddag, met zwemmen en rusten op het programma.
                                                         
's Avonds gingen we met de lokale gids 'Hugo' nog even wandelen richting de airstrip (landingsbaan), waar we o.a. enkele nachtvogels, een pad en... enkele vogelspinnen konden waarnemen! Ook in de eetplaats bleken meerdere vogelspinnen te huizen, wat best voor wat spanning zorgde! :-)


Hobbeldebobbeldebobbeldebobbel...


Over donderdag heb ik niet echt veel te schrijven, het werd een hele dag reizen! 's Morgens namen we terug de boot (het werd een droge bootreis deze keer!) en stapten we over op het busje. Vooraleer we in het busje stapten ging ik even naar de plaatselijke toilet, wat een grappige ervaring was! Ik kreeg er een echte all-in service! De meneer wees me de weg naar de toilet en nadien waste hij mijn handen en kreeg ik een handdoek aangeboden! Was me dat een luxe in "the middle of nowhere"! Nadien lag de bauxietweg er deze keer echter heel slecht bij, waardoor we meer dan 4 uur lang hobbelden over de weg, wat niet zo goed was voor de darmen... 


Onderweg raakten we zelfs eens vast in de modder, waardoor de mannen moesten duwen vooraleer we verder konden rijden richting Paramaribo! Eens aangekomen in 't Vat heb ik genoten van een heerlijke pasta met scampi's, genietend van alle mooie belevenissen die de Paasvakantie me heeft gebracht!


Vrijdag - zaterdag - zondag: Relax, take it easy!


Vrijdag had ik enkele dingen te regelen in het centrum. Aangezien mijn "oude gsm" vorige week op de boot bij de dolfijnentour zoek is geraakt (in het water gevallen?) moest ik mijn SIM-kaart gaan vervangen en een nieuwe gsm aankopen. Ook moest ik o.a. het fietsabonnement verlengen en nog wat inkopen doen.


Gisteren (zaterdag) en vandaag (zondag) had ik gereserveerd voor schoolwerk en de voorbereidingen voor volgende week, wanneer de school hier terug herbegint. 


Op zaterdagavond gingen we samen met Shahira naar "Pannenkoeken en Poffertjescafé" (de naam zegt al genoeg, nee?). Ik at er een "Hamburger Champignons" met "Vlaamse Friet" (alhoewel ze er niet zo Belgisch uitzagen) gevolgd door een Belgische Wafel met ijs, chocolade en slagroom: heerlijk! Het was een gezellige avond, meer van dat! 


Odie foe Sranang!*


Jonas


NEXT DESTINATION: Back2school
* Groetjes uit Suriname!

2 opmerkingen:

  1. Lang geleden dat ik u nog is gehoord heb, ik zie dat je al veel gedaan hebt, hoe is het daar ? groetjes tante Magda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey tante, bedankt voor je berichtje! Alles gaat hier nog steeds prima... nog een dikke maand en ik ben alweer in Belgenland, wat gaat het hier snel! :-(

    Vele groetjes!
    Jonas

    BeantwoordenVerwijderen