maandag 30 april 2012

Back2school


Back to reality!

Back to the Dothschool


Maandag 23 april ging 's morgens vroeg de wekker af. Na een drukke paasvakantie werd het terug tijd om les te geven op de Dothschool. Ik mis de trips van de paasvakantie wel, maar ik moet eerlijk gezegd toegeven dat het terug begon te kriebelen om les te geven... Ik was blij om de kinderen van mijn klas terug te zien en hen te horen vertellen over hoe hun vakantie was geweest!


Maandag had ik geen lessen te geven maar mocht ik meteen de hele dag invallen in een klas waar de leerkracht afwezig was. Het werd improviseren, maar ik heb met hen toch wiskunde en taaloefeningen gedaan en de voormiddag afgesloten met enkele spelletjes waarvoor ze ook hun reken- en taaltalenten moesten gebruiken.


Dinsdag, woensdag en donderdag mocht ik de hele dag lesgeven. 
Op vrijdag kwam mevrouw Rozenblad van het IOL langs om een les bij te wonen. Ze was heel positief en vond de les heel boeiend (ik was dus blij!). Binnenkort komt ze misschien nog eens terug. De school was die dag vroeger uit aangezien het nog een personeelsvergadering was. De personeelsvergadering was boeiend om te zien: alle leerkrachten zitten samen in een lokaaltje en echt diverse onderwerpen werden besproken!


Vrijdagavond ging ik samen met Karen naar een workshop (vorming) die georganiseerd werd door de "Nationale Stichting Kinderboekenfestival Suriname" en de "Stichting Projekten Christelijk Onderwijs Suriname". De workshop ging over talenten ontdekken bij jongeren, in het kader van het kinderboekenfestival aan het einde van deze maand (waar we met de school ook heen zullen gaan). Sommige onderwerpen vond ik wel vreemd, zoals deze slide:


Buiten het verzorgen van de lessen en het project "Corresponderen in het Zuiden" zal ik de laatste maand ook 1 dag per week helpen in de bibliotheek van de school (kinderen helpen met lezen, kiezen van leesboekjes...) en 1 dag per week een meisje helpen met leermoeilijkheden. Ook zal ik 1 keer per week 's avonds een les bijwonen op het Instituut voor Lerarenopleiding. 



Boys weekend!

Vrijdag na de personeelsvergadering ging ik samen met de zoon van onze huisbazin (Sharif) en Mento (een vriend van Sharif) richting "Suriname Alcoholic Beverages NV" voor een Grand Tour door de rumfabriek. We startten onze tour met een shot van Hannapier, Borgoe en slagroom: echt lekker! Vervolgens gingen we doorheen de fabriek, waar we de installaties zagen, de botteling, de "keuken van SAB", enzovoort. Afsluiten deden we nog met een rumtasting, waar we o.a. de Borgoe, Borgoe Extra en Borgoe 5 jaar hebben geproefd. Het Surinaamse goud is echt lekker!
Na de Borgoefabriek ging ik met Karen naar een workshop rond talenten bij kinderen. 's Avonds laat nam Sharif me mee voor een "boys weekend" met enkele van zijn vrienden. Eerst gingen we naar de film van 23u ("Think like a man", echt een grappige komedie!), waarna we nog iets gingen drinken in 't Vat en vervolgens aan de Waterkant hebben gewacht op zijn vrienden die ons om 6 u 's morgens hebben opgepikt om naar Republiek te rijden, zo'n anderhalf uur buiten de stad. Aan Republiek hebben we de hele dag gezwommen en "gechild", waarna we rond 18 u terug in Paramaribo zijn gestrand.
Ik had tickets gekocht voor het "Suriname Reggae Festival 2012", waar ik zaterdagavond met Charlotte, Margot, Kim en Britt heen ging. Er waren o.a. optredens van Beenie Man, Rita Marley (Ja, ja! De weduwe van Bob Marley himself!), enzovoort. Het was echt een leuke avond, waarna ik omstreeks 4u 's nachts terug in mijn bed kroop. Want... ik was gedurende het weekend 1 ding vergeten: slapen! Na meer dan 45 uur wakker geweest te zijn sliep ik zondag de hele dag...



Om jullie te laten kennismaken met de "Reggaesfeer"... Hieronder een filmpje met een lied dat deze avond aan bod kwam:


... of de hele dag was licht overdreven, want 's avonds gingen we met de bovenburen gaan "hot potten". Het is zoals wij de "wok" kennen, maar dan moet je hier zelf alles gaan wokken. Het was eens een ervaring, maar ik zou het zeker niet elke dag kunnen eten!

It's the final countdown :-(

Vandaag (maandag 30 april) ging ik even langs op de school van Dorien, Kim en Charlotte aangezien zij mij hadden uitgenodigd voor een "Cook Out". Ik heb op deze manier ook kennis kunnen maken met hun school (ze is toch wel een beetje verschillend van de mijne) en hun school gesteund door lekkere frietjes te kopen.


Helaas is het morgen al 1 mei... Onze laatste maand op Surinaamse bodem gaat morgen in! Ik weet nu al dat ik het hier enorm ga missen, maar daar denk ik niet aan. Voor jullie in België: hieronder een countdown voor wanneer ik terug in Belgenland zal zijn...



Vele groetjes!
Jonas


3 opmerkingen:

  1. Hallo
    Vakantie voorbij en ja nu één maandje les geven en dan terug tussen de Belgen.Tussen het lesgeven door is U agenda heel goed vol!!!!
    Maar ja geniet er daar maar van ,want éénmaal terug is het wat anders hé
    Groetjes van ons allen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. he dag jonas alles ok ginder bijna terug in kester he het gaat allemaal zo vlug geen goesting om daar te blijven ,groetjes van ons allemaal tante magda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jonas,

    nu begint het toch wat te kriebelen zeker? Stilletjes aan denk je aan je vertrek naar België. Wij zorgen hier in elk geval voor een stralend zonnetje (eindelijk)tegen je thuiskomst. Aan jou is het nu om daar te denken aan afscheid nemen maar ook aan het terugzien van je familie hier. Succes!!! tante Annik en co

    BeantwoordenVerwijderen