zondag 1 april 2012

Een nieuwe week...

... een nieuw verhaal!

Een nieuwe schoolweek!

De voorbije week heb ik op maandag, dinsdag en woensdag nog enkele lessen gegeven en heb ik op woensdag ook een meisje individuele begeleiding gegeven bij taal (afname van enkele testjes om haar taalniveau te bepalen).


Op donderdag stapten we in de "kleurrijke Maggibus" (lees: schoolbusje) voor een uitstap met het derde leerjaar naar "Fort Nieuw-Amsterdam". Het was een goed halfuur rijden vanuit Paramaribo en op de bus kregen we van juf Nandou een Hindoestaans koekje (bara), heel lekker!


Fort Nieuw-Amsterdam deed me een beetje aan Bokrijk denken, maar dan iets minder groot. We zagen er o.a. een oude gevangenis (waar nu een tijdelijke expositie van schilderijen te bewonderen was), een kruithuis, lijkkoetsen (waar ze vroeger de lijken in vervoerden)... Het was wel leuk!


Een schooluitstap hier is altijd een speciale ervaring, een heel avontuur! De kinderen nemen heel wat eten en drinken mee (echt bakjes vol met bami en nasi!), gezelschapsspelletjes... Grappig om te zien!


                                       

Donderdagavond gingen we gezellig iets eten in 't Vat (pitta, mmm!) en erna gaan bowlen aan de Zsa Zsa Zsu! Het was een gezellige avond!


De dag nadien moesten we opnieuw vroeg uit de veren voor een volgende uitstap, dit keer met het tweede leerjaar. We reden met de bus tot het centrum om van daaruit te wandelen vanuit Fort Zeelandia richting de Palmentuin. Omdat ik al les had gegeven over de standbeelden en monumenten rondom Fort Zeelandia (en hier dus wel wat over wist te vertellen) mocht ik de kinderen hierover een uitleg geven! Ik voelde me een echte gids en vond het wel leuk!


Daar was het weekend!


Vrijdagavond kwamen Sharif en Shahira naar beneden voor een gezellige avond bij ons. We bestelden pizza, keken een echte Vlaamse film (Oesje!) en speelden enkele spelletjes. Er werd heel wat gelachen en gezeverd, een avond die ik niet snel zal vergeten! 


Tot op vandaag (zondag) ben ik deze dag nog niet vergeten, want ik ben er nog steeds moe van! Gisteren hadden we dan ook het verjaardagsfeest van Renaldo waar we getrakteerd werden op bami, cake... Het was opnieuw smullen geblazen op dit "Surinaamse verjaardagsfeest nummer 2"!


Vandaag gingen we normaal gezien gaan fietsen richting Commewijne met onze bovenburen, maar door de regen besloten we om een "binnenoptie" te kiezen: Chinees ontbijt! Over Chinees ontbijt kan ik vertellen dat het wel heel lekker is (garnalen, bami, rundsvlees...) maar 1 ding kreeg ik toch niet echt naar binnen: KIPPENPOTEN! De smaak is wel heel lekker (gewoon kippenvlees), maar het gedacht dat ik aan de poot van een kip aan het peuzelen was overheerste toch de smaak... Ik zal er nooit echt fan van worden! Ik heb wel geleerd om 'met stokjes te eten'! En... I can do it!


Straks gaan we waarschijnlijk nog een filmpje kijken met ons allen om daarna in ons bed te kruipen vooraleer de nieuwe schoolweek begint. Of "school-halve-week", want woensdag begint de paasvakantie hier!


Over die paasvakantie gesproken...


Tijdens de paasvakantie hebben we heel wat plannen gemaakt! Zo ga ik naar Galibi, Frans-Guyana, Ralleighvallen, Brownsberg, Isadou, paintball... Heel wat dingen waar ik naar uitkijk en waar ik jullie binnenkort heel wat over zal kunnen vertellen! 


Maar vooraleer de paasvakantie begint ga ik morgen met de kinderen werken aan het project "Correspondenten in het Zuiden", ga ik samen met Karen dinsdag hotdogs maken voor de leerlingen en leerkrachten en is het woensdag (na de rapportuitreiking) een gezellig samenzijn met de leerkrachten.


Ik sluit deze blogpost af met een weetje. In Suriname is het me opgevallen dat er heel wat standbeelden en monumenten staan, verspreid over de stad. Van de herdenking van de slavernij tot de Tweede Wereldoorlog of de Koreaanse Oorlog, alles heeft hier wel een standbeeld! 

In de Palmentuin stond er een standbeeld dat ik toch wel even met jullie wil delen:  


Denk hier maar even over na... in afwachting van mijn volgend verhaal!
Adios!
Jonas

3 opmerkingen:

  1. Hej Jonas!

    Je lijkt het nog altijd zeer naar je zin te hebben, wat me plezier doet!

    Het lijkt daar een heel andere sfeer te zijn in de school dan bij ons. Veel gemoedelijker en alles spontaner opgezet. Wat voor jou ook wel een aanpassing zal zijn. In de positieve zin veronderstel ik :).

    Ik vind trouwens je beloningssysteem een subliem idee! Het werpt heel snel z'n vruchten af, wat bij jou wel een gevoel van voldoening zal teweeg brengen en een goede commentaar van de leerkracht.:)

    Het standbeeld is inderdaad iets om over na te denken. Merkwaardig!

    Geniet er van Jonas!

    Tot binnenkort!
    Groetjes
    Silke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben je niet een paar plekken vergeten waar je naar toe gaat in de paasvakantie ??? ... Zoals king Crab :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heeey broer!

    Het gaat je nog altijd goed, 9000km van ons vandaan... en dat doet ons plezier hoor! :)
    'k Volg je blog op de voet, mooi geschreven! :)
    Leuke foto's ook (vooral die met de kippenpootjes, mooi geposeerd! :-D)
    Dikke knuffel
    Je zus
    Marlies

    BeantwoordenVerwijderen